BLOG
19.07.2022r. • SzymexPrzyczepy.plJak rozmieszczać bezpiecznie towar w przyczepie?
Ładowanie towaru na przyczepę bardzo często odbywa się w dużym pośpiechu. Zależy nam na tym, aby jak najszybciej wyruszyć w trasę. To poważny błąd, który może nieść ze sobą poważne konsekwencje. Ładunek na przyczepie musi być równomiernie rozprowadzony, a ponadto zabezpieczony systemem przystosowanym do określonych typów ładunku. W innym razie ucierpieć może zarówno sam ładunek, jak również komfort i bezpieczeństwo jazdy.
Jak rozmieszczenie ładunku wpływa na prowadzenie auta?
Ładunek na przyczepie posiada określoną masę i ta masa ma konkretny wpływ na właściwości jezdne zespołu pojazdów. Wraz z większą masą wydłuża się oczywiście droga hamowania. Ponadto, należy pamiętać o odpowiednim promieniu skrętu. Prawidłowo załadowana przyczepa nie powinna mieć natomiast wpływu na przyczepność samochodu. Jeśli jednak towar zostanie rozłożony nierównomiernie prowadząc do „gibania się” przyczepy na boki, wówczas zwiększa się ryzyko utraty przyczepności i wpadnięcia w poślizg spowodowany zarzucaniem przyczepy. W kontekście bezpieczeństwa należy także pamiętać o tym, że źle zabezpieczony ładunek może wypaść z przyczepy i uszkodzić zarówno nasz samochód (przy hamowaniu) jak i samochód z tyłu (przy przyspieszaniu).
W jaki sposób prawidłowo zabezpieczyć ładunek?
Przede wszystkim, ładunek na przyczepie powinien być rozłożony równomiernie, tak, aby bezpiecznie rozkładał się na oś lub osie przyczepy. Ładunek musi być również stabilny i nie może się poruszać w trakcie jazdy. W tym celu należy zastosować odpowiedni system montażowy. Najczęściej są to specjalne pasy montowane na burtach przyczepy, które pozwalają przytwierdzić ładunek do dna przyczepy. W przypadku drobnych przedmiotów stosuje się natomiast specjalistyczne listwy. Najcięższe przedmioty powinna znaleźć się na dnie, a najlżejsze na górze.
Jeśli przewożony jest ładunek sypki wymagający przykrycia, wówczas przyczepa może zostać zabezpieczona plandeką. Dostępne są także przyczepy cargo z zabudowaniem fabrycznym. Ciężkie ładunki powinny być przewożone nad osią przyczepy. Błędem jest załadowanie bliżej haka holowniczego, co dodatkowo obciąży samochód i niekorzystnie odbije się na spalaniu, ale również stabilności jazdy. Za niewłaściwe rozmieszczenie ładunku odpowiedzialność ponosi kierowca zespołu pojazdów i to on zostanie ukarany mandatem w przypadku wykazania nieprawidłowości.
Pamiętajmy o dopuszczalnej masie całkowitej
Kolejną istotną kwestią jest DMC, czyli dopuszczalna masa całkowita przyczepy. Składa się na nią masa własna pojazdu, jak również masa przewożonego ładunku. Niezbędne informacje znajdziemy w dowodzie rejestracyjnym: G to masa pojazdu, F.1 DMC wskazane przez konstruktora, F.2 DMC wskazane przepisami drogowymi w kraju, a także F.3 DMC zespołu pojazdów. W trakcie załadunku należy uwzględnić przede wszystkim współczynnik F.2. Masa ładunku po doliczeniu masy własnej nie może przekraczać wartości wpisanej w tej rubryce. Jest to również bardzo istotne w kontekście uprawnień do prowadzenia samochodu z przyczepą.
Wybór przyczepy pod kątem konkretnego ładunku
Prawidłowe zabezpieczenie ładunku będzie niemożliwe, o ile nie dysponujemy przyczepą przystosowaną do prawidłowego przewożenia określonych ładunków. Najczęściej spotkamy się z uniwersalną przyczepą otwartą oraz przyczepą podwyższoną. Powszechnie spotykamy także fabrycznie załadowane przyczepy cargo. Warto wyróżnić także specjalistyczne przyczepy przystosowane do przewożenia pojazdów, maszyn oraz sprzętu budowlanego. Poszczególne rodzaje przyczep różnią się także liczbą osi. Zwykle, przyczepy z dwoma osiami są przystosowane do przewożenia cięższych ładunków, aniżeli przyczepy jednoosiowe. Przy zakupie przyczepy zawsze warto skonsultować z fachowcem prawidłowy sposób umieszczania ładunku.